Partner serwisu
Drogi i autostrady

Osiński: Na zakończenie sporów o roszczenia przyjdzie nam długo poczekać

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
17-09-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Osiński: Na zakończenie sporów o roszczenia przyjdzie nam długo poczekać
Jacek Osiński, ekspert ZDG TOR fot. Włodzimierz Włoch
– Aby móc w całości oszacować koszty poniesione na inwestycje infrastrukturalne realizowane w perspektywie do 2013 roku będziemy musieli poczekać pewnie przynajmniej do końca nowej perspektywy, tj. do 2020 roku, a być może nawet i dłużej. Wynika to z kilku nakładających się na siebie przyczyn – mówi dla portalu „rynekinfrastruktury.pl” Jacek Osiński, ekspert ZDG TOR.

– Pierwsza przyczyna to bardzo duża ilość składanych pozwów przez wykonawców realizujących projekty drogowe. Praktycznie nie występuje w ostatnim okresie ani jedna budowa autostrady, drogi krajowej czy też obwodnicy, przy realizacji której nie byłyby zgłaszane roszczenia, które w zdecydowanej większości są zamieniane na pozwy do sądu – oznajmia Osiński.

 

Ekspert przypomina, że do 2009 roku do sądu wpływało kilka „pozwów drogowych” rocznie. W 2010 roku było ich kilkanaście na rok, w 2011 roku około 40, natomiast w zeszłym roku było już około 100 pozwów rocznie. – Jak widać przyrost ilości pozwów przeciwko skarbowi państwa - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest ogromny – mówi Jacek Osiński.

 

– Wszystkie sprawy przeciwko GDDKiA trafiają do XXV Wydziału Cywilnego Warszawskiego Sądu Okręgowego zajmującego się jeszcze do niedawna około 1,5 tys. spraw rocznie z zakresu rozwodów, ochrony dóbr osobistych, odszkodowań za wypadki, itp. W ostatnim okresie ten stan uległ diametralnej zmianie – tłumaczy ekspert.

 

Ilość, obszerność i złożoność wpływających spraw związanych z realizacjami drogowymi jest tak olbrzymia, że toczące się rozprawy odbywają się w odstępach wielomiesięcznych a spodziewany czas ich rozstrzygania można określać w latach. – A to dopiero pierwsza instancja – zaznacza Jacek Osiński. – Trudno dzisiaj nawet przewidywać kiedy po wyczerpaniu wszystkich możliwości odwoławczych ostatecznie zakończą się przedmiotowe spory – dodaje.

 

– Wielką niewiadomą pozostaje również ostateczna wartość wszystkich roszczeń, które trafią do sądu za realizacje wykonane w ostatniej perspektywie. Jest to spowodowane tym, iż wykonawcy po odrzuceniu złożonych przez nich roszczeń w trakcie realizacji kontraktu składają swoje pozwy do sądu po roku czy dwóch od zakończenia budowy, pilnując jedynie aby roszczenia te nie uległy przedawnieniu – zauważa ekspert ZDG TOR.

 

Podczas konferencji zorganizowanej przez PZPB, SIDiR i Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury, poświęconej temu, jaki jest stan rynku inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, Adrian Furgalski, dyrektor w ZDG TOR, mówił, że na koniec lipca kwota roszczeń zgłoszonych na kontraktach w realizacji wynosi 3,9 mld zł. Natomiast sądy powszechne rozpatrują w ramach 61 sporów sądowych z powództwa generalnych wykonawców roszczenia o wartości 4,843 mld zł.

 

– Dzięki zapchaniu sądów można domniemywać, że tak jak dotychczas średnio sprawa sądowa dotycząca roszczeń trwała trzy lata, teraz ten okres zostanie wydłużony do pięciu lat, a problemy dla decydentów przyjdą ze znacznym opóźnieniem – mówił Adrian Furgalski.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5